Čo je to crowdfunding

Hoci je slovo crowdfunding skloňované v oblasti biznisu hlavne v posledných rokoch, ide o princíp, ktorý má svoje korene hlboko v histórii - dokonca mu môžeme byť vďační za realizáciu niektorých z najznámejších svetových projektov. Poďme sa teraz spoločne pozrieť na to, aký má význam a kde je jeho počiatok.

 

HISTÓRIA CROWDFUNDINGU

Pojem crowdfunding bol prvýkrát použitý v roku 2006 , avšak história tohto princípu siaha oveľa hlbšie do minulosti. Jednalo sa o projekty ako napríklad dublinská zbierka na chudobných v 18. storočí, organizovaná írskym spisovateľom Jonathanom Swiftom, financovanie Sochy Slobody a jej podstavca (crowdfunding tu bol použitý ako na francúzskej, tak americkej strane projektu) či z tých modernejších treba prispievať na vývoj softvéru , počítačových hier, alebo dokonca filmových a televíznych projektov – plánovaný seriál The Chosen , popisujúci život Ježiša Krista, získal pomocou crowdfundingu v roku 2018 sumu takmer 17 miliónov dolárov , teda v prepočte približne 370 miliónov korún.

 

 

DRUHY CROWDFUNDINGU

  1. Prvým druhom crowdfundingu je tzv. charitatívna . Jeho význam je, že prispejete, ale vás za to nečaká konkrétna odmena alebo zisk. Nie vždy však znamená byť súčasťou crowdfundingu iba nezištne prispieť. Mnoho ľudí očakáva za svoje finančné vklady určitý druh kompenzácie, ktorá a môže prísť v rôznych podobách. Tou prvou z nich je odmena. Tento princíp je hojne používaný napr. youtubermi či inými influencermi, ktorí vám za určitý, často pravidelný finančný obnos (sprostredkovaný napr. populárnou platformou Patreon) poskytnú prístup k exkluzívnemu obsahu, ktorý ostatní (neplatiaci) užívatelia nevidia.
  2. V rámci dlhového crowdfundingu sa potom spoločne s ostatnými stávate veriteľom firmy či iného subjektu, ktorému ako skupina poskytnete pôžičku.
  3. Posledným druhom je crowdfunding podielový , ktorý vás ako investora oprávňuje na to, aby ste si nárokovali právo na budúci podiel na zisku firmy či subjektu. Jednoducho povedané teda ide o skupinu investorov poskytujúcich svoj kapitál.

 

CROWDFUNDING U NÁS

Najväčší finančný obnos v histórii crowdfundingu u nás sa podarilo získať firme Warhorse Studios , ktorá je vývojárom počítačovej RPG hry Kingdom Come: Deliverance . Pre tento projekt sa im podarilo v roku 2014 získať neuveriteľných 36 miliónov korún.

Z úplne inej oblasti je potom projekt  Barefoot konopnej tenisky Bohempia ; tu boli vybrané  4 milióny korún cez platformu HitHit.

V rámci crowdfundingu sa potom u nás objavujú aj  zážitkové projekty , jedným z nich bol napríklad projekt  Trabantom naprieč Tichomorím . Tomuto sa podarilo nazbierať sumu 2,8 milióna korún; cestovatelia za to okrem iného vďačia oddanej komunite fanúšikov, ktorých svojimi výpravami zaujali.

PRAŽSKÝ HITHIT 

Český portál HitHit, ktorému bol vzorom americký Kickstarter , bol spustený už v roku 2012. Tvorcom ponúka možnosť získať peniaze na realizáciu svojich projektov, musia však svoj stanovený cieľ dosiahnuť do 45 dní – inak zo sumy neuvidia ani korunu. Podľa ich vlastných slov ide o platformu, ktorá ponúka priestor na „financovanie nových myšlienok a kreatívnych zámerov“.

 

ZAHRANIČNÝ CROWDFUNDING

Vďaka tomu, že väčšie crowdfundingové platformy odosielajú svoje produkty či služby po celom svete, je kapitál týchto firiem o poznanie väčší ako Českých ako je Hit-hit. Poďme sa spoločne pozrieť na dve, ktoré sú najväčšie a kde naše hľadanie má značný úspech.

KALIFORNSKE INDIEGOGO

Portál Indiegogo chce posilniť dôveryhodnosť crowdfundingového financovania tovaru a služieb. ... Zatiaľ čo zadávateľ kampane môže získať finančné prostriedky na rozjazd zaujímavého projektu, zákazník má šancu dostať inovatívny produkt alebo službu za často veľmi atraktívnu cenu.

NEWYORSKÝ KICKSTARTER

je internetová platforma pre crowdfundingové financovanie projektov, ktorá podporuje kreatívne projekty z oblasti filmu, hier, hudby, umenia či technologickej inovácie. ... Táto služba je založená na priamom financovaní ostatnými ľuďmi, ktorí svojím prispením rozhodujú, či daný projekt uspeje, alebo nie.

Teraz už viete, čo je to crowdfunding a za akými projektmi ho môžete hľadať. Milica vyberá do svojho sortimentu z úspešných technologických vychytávok, na ktoré sa vybralo na Indiegogo alebo napríklad Kickstarter. Máte nejaký tip, čo by ste chceli zaradiť do e-shopu? Napíšte nám

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie